OM OSS
Koi Produktionsbyrå startades 2008 av Kristina Öijeberg. Kristina arbetade i många år som Art Director på en större bank, och där fick alla anställda kortnamn i form av första bokstaven i förnamnet tillsammans med de två första i efternamnet. Koi var därmed hennes kortnamn i många år innan hon fick för sig att kolla upp om det möjligtvis betydde något.
– Jag fick då lära mig om den kinesiska legenden, och när jag startade mitt företag kändes det som ett klockrent namn, berättar Kristina.
Enligt den kinesiska mytologin fanns ett överflöd av gyllene koifiskar i Gula floden. De simmade uppströms och byggde styrka och uthållighet. Halvvägs uppströms fanns ett vattenfall där koifiskarna försökte ta sig upp. Efter hundra år lyckades en av fiskarna, och andarna belönade den med att förvandla den till en gyllene drake. I den kinesiska kulturen är en gyllene drake den ultimata symbolen för makt och styrka, så koifisken förknippas med karaktärsstyrka, uthållighet, prestation och mod, men även lycka, framgång, välstånd och ambition. Deras långa historia och hårda natur har också lett till att de förknippas med livslängd.
På japanska är ordet koi en homofon (ord som uttalas lika oavsett stavning men har olika betydelser, till exempel kål och kol) för ett annat ord som betyder kärlek.
2009 slutade Kristina på banken i samband med en omorganisation och valde ett satsa på det egna företaget. Först huserade hon hemma men ganska snart hyrdes ett kontor i utkanten av Skoghall centrum, en källarlokal med små gallerförsedda fönster. Efter bara ett par år bytte hon upp sig och flyttade företaget till en butikslokal på Clevevägen där hon finns kvar idag.
– Det var lite läskigt i början, med stora fönster och en massa människor som gick förbi. Jag kände mig lite som en apa i en bur, skrattar Kristina.
På Koi hittar vi även Annika Gustafsson
Annika är Kois klippa som gör allt för att verksamheten ska flyta på bra. Med sin bakgrund från tryckeribranschen kommer hennes erfarenheter väl till pass. Annika tar hand om allt från att vattna blommor till grafisk formgivning och som assistent vid fotograferingar.
Så här jobbar vi
Varje kund är unik. Följaktligen bör det finnas lika många svar som frågeställningar. Vi brukar börja med en första, grundläggande:
Vad behöver du ha hjälp med?
Det låter bedrägligt enkelt. Och ibland är det också det. Men inledningsvis kan uppdraget handla om att formulera om frågan. Vi behöver också bilda oss en uppfattning om kundens bransch, affärsidé, visioner och förutsättningar. I nästa steg presenterar vi idéer och förslag tillsammans med en kostnadsuppskattning.
När vi fått accept på denna fortsätter idéprocessen. Vi tar fram förslag på konkreta åtgärder, utförande, kostnader och tidsplaner. Och frågar:
Får du den hjälp du behöver?
Först när du är nöjd börjar vi producera. Efter slutfört uppdrag gör vi tillsammans en avstämning för att utröna vad som fungerat bra och vad som kanske fungerade mindre bra. Kort sagt: Fick du den hjälp du behövde?